Pizzabullar in the making

Har gått runt och varit så himla sugen på pizzabullar ett tag så häromdagen stal jag med mig mammas recept från den gamla handskrivna receptboken. Den som är fylld med alla möjliga tårtor, bullar och kakor som funnits med sedan jag var liten.
 
Igår fick jag ett ryck och bestämde mig för att det var dags för lite bakning!
 
Gick bort till affären efter skolan för att handla det som behövdes. (Lyckades dock glömma ett par saker och fick springa ut i regnet igen när degen stod på jäsning).
 
Ingredienserna som behövs till degen är:
50gr margarin 
5 dl mjölk
50gr (1pkt) jäst
1 tsk salt
1 msk socker
ca 13 dl vetemjöl
 
Alla ingredienser ska blandas länge länge tills degen är jämn. Sedan jäsa under en handduk i 30 min.
 
När degen jäst klart ska den delas upp i två delar. Sedan: kavla!
 
Efter det ska fyllningen i, den kan förstås varieras efter smak med valfritt innehåll. Jag gick all in efter receptet där fyllningen bestod av:
 
ca 1hg margarin
2 dl ketchup
2 pkt rökt skinka
1 gullök (jag tog två små)
2 dl ost (riven)
Pizzakrydda 
 
Fördela fyllningen över de två utkavlade delarna och rulla ihop. Skär sedan ner i ca 2cm breda bitar och lågg i pappersformar på en plåt. Låt jäsa i ungefär 20 min till.
Pensla sedan med ägg och ös på ännu lite mer pizzakrydda!
 

Grädda i ugnen på 225 grader i ca 10 minuter och ut kommer det här resultatet! En drös med goda bullar som är perfekta för alla tider på dygnet.
Gott! 
 

 
 

Kommentera här: