Stockholm #1

Solen har sänkt sig bakom träden och gatlyktorna har tänts. Vi har just passerat de sista åkrarna, de sista skogarna innan vi når Södertälje. Om en kvart ska vi nå Stockholm och jag ska lämna boken och sömnen som hållit mig sällskap de senaste timmarna för att ta mig vidare, ensam i stora staden för andra gången. Gröna linjen söderut till Skanstull.

Jag går av på centralstation och möts av stora folkmassor. Tar en tunnelbana och går ut i mörkret, ut i regnet. Att fälla upp paraplyet är ingen idé, det blåser för mycket. Så jag stretar mig fram längs Götgatan och upp längs Ringvägen som leder till vandrarhemmet.
Rummet är lagom stort med många vägguttag, vita plåtskåp och en spegel i en sliten rektangulär guldram. Säng C är min. Det tycks bara bo en till i rummet och jag inser att jag är rätt nöjd över att inte fått en överslaf. Tänker att det kunnat sluta illa även om jag för all del inte brukar ramla ut sängen speciellt ofta eller ens alls. Jag bäddar, vita manglade lakan och örngott, skriver till Bella och är redo, redo för vad som än kan tänkas vänta.

Vi går upp längs Götgatan, stannar först vid McDonalds för att få i mig något att äta. Inser att det är första gången vi ses utan att en konsert är involverad, första gången vi ses utanför köandet och kravallstaketen. Vi går till Bellas ställen, skyndar fram genom regnet under paraplyer tills vi når Ljunggren. En drink och sedan går vi vidare. Marie Laveau, vi sitter i baren och får både röda, gula och skummiga drinkar. Jag får se stället hon alltid nämner och hon får visa mig en del av sin stad.
• 
När klockan passerat tolv och blivit halv ett är det dags att gå. Ut i regnet men paraplyerna känns inte värda att bry sig om. Så vi promenerar. Regnet lägger sig som en tjock sköld över håret, gatorna är tysta och nästintill tomma när vi kommit bort från barerna och in på mindre gator för att nå vandrarhemmet. Det är natt och tyst på vandrarhemmet, korridorerna är tomma och jag smyger försiktigt in till rummet som är mitt för två nätter, sängen som är min. Och tänker att visst kunde vi väl haft bättre tur med vädret men vad gör det, imorgon är det fredag och en heldag och kväll väntar. Kanske med lite mindre regn men mest troligen med mer äventyr. 

Kommentera här: