Julen som kom och gick

Det har redan gått två veckor sedan julafton, ja en vecka sedan nyår till och med. Och nu har snön kommit, flingorna singlar långsamt ner genom luften för att lägga sig över innergården, taken, balkongen. Jag vill helst inte gå ut i det, det är ju så kallt, men kan ändå erkänna att det är fint att det blev någon snö till slut ändå. 


De enda julbilderna som togs var ett par på denna lille krabaten. Den 23:e tog jag och mamma tåget upp till Kungsbacka på förmiddagen där det var fullt med julklappar under granen och julmaten höll på att förberedas. 

Så mycket matlagning blev det inte för min del dock, jag myste mest runt med Theodor. 

Till sist kom kvällen och maten dukades fram och precis så som det alltid blir så åt man för mycket. Efter maten var det traditionsenligt uppesittarkväll, glögg och en chokladask, och förstås mammas mandeltårta. 

Under kvällens gång tjuvstartade vi med julklappsöppningen, ja Theodors då. Jag vet inte riktigt hur mycket han förstod av det hela, men han verkade åtminstone tycka om den stora gosedjurshunden han fick av mig. Åtminstone verkade den vara rolig att stoppa i munnen... 
 
Julen fortsatte sedan vidare med frukost, presentöppning för Fredrik som fyllde år, ännu mer julmat och en färd hemåt mot Halmstad. Någon timme spenderad hos pappa innan jag kröp ner i en fåtölj hos mamma för att spendera resten av julafton i lugn och ro med filmer, julmust.... och ännu mer mat. 
 
Mellandagarna passerade sedan fort. Med juldagsfrukost hos pappa, en utekväll på stan följt av en annandagslunch hos mormor. Sedan en sväng på rean, kanske två. Och vips så var året slut igen. 
Mer spännande än så blir det inte, men det var väl gott och väl ändå. Tacka vetja att julmaten är uppäten och att vi har tolv månader på oss att bli sugna på den igen.

Kommentera här: