Långhelg och ny delkurs

Tentan blev skriven och vi tog långhelg deluxe hela bunten. Välförtjänt också kan jag tycka. 
 
På fredagskvällen, när vi hunnit sova ikapp några av de timmarna vi tappat under den hektiska tentaveckan, ätit och gjort oss iordning, möttes vi upp hos Chantee för att dricka öl och mysa. Efteråt hamnade vi i stan för ytterligare lite till öl och när det närmade sig stängning skickade jag en halvcharmig snaphälsning till Tina med Thomas Stenström vid min sida. Helt enkelt en händelserik och kul kväll. 
 
Precis där i vevan innan folk började vandra hemåt så föreslogs det en brunch dagen efter, och vi var väl inte så pigga på det när vi vaknade kan man säga. Men efter ytterligare ett par timmar spenderade i sängen och efter en dusch så var vi i alla fall samlade återigen, fast hos Fanny denna gång. Det skars upp frukt, plockades fram nutella, vispades grädde och jag själv stekte pannkakor för glatta livet. 

Vi åt, åt och åt lite till. För att sedan spendera kommande timmar sittandes och liggandes över stolar, golv och säng, lyssnades på alla möjliga diskussioner, gitarrspel, sång och munspel. Mysigt. Tids nog blev det dock dags att traska hem för att bestämma oss för att det inte skulle bli någon matlagning gjord. En promenad i regnet senare så kom vi återigen hem, denna gången med två påsar fulla med mat som fick ätas i soffan framför en film innan vi den här gången kom i säng något tidigare än kvällen innan. 
 
Söndagen kom och var ju inte den sista ledighetsdagen för min del, så jag tog tåget upp till Halmstad. Fikade hos mormor och åkte sedan vidare till mamma och hennes nya lägenhet i Oskarström. Där bjöds det på vin, god mat och flera omgångar skip-bo. Vaknade redan framåt kl 07 dagen efter i mammas säng och hörde henne tassa runt ute i lägenheten för att bara en stund senare ha dukat fram frukost. Spenderade resten av dagen med att bara mysa, spela spel och äta gott - samt hinna få träffa Ulrika som kom över på fika också innan det var dags att åka hemåt igen. Så himla mysigt att bara få vara hos mamma och bli lite ompysslad precis som när man var liten igen.

Nu har nästa delkurs satt fart och vi har fått en hel drös med artiklar, kapitel och böcker att läsa inför nästa vecka. Fullt ös igen. Något ointressant kan jag tycka just nu med vetenskapsteori, metoder och dylikt - men samtidigt en del som jag känner igen från språkvetarprogrammet. Skönt att kunna ha någon nytta av tidigare studier även i den här utbildningen. 
 
Samtidigt ska jag inte klaga, för även om inte alla delar är intressanta så finns det mycket som är det. Läste till exempel just klart en artikel inför kommande artikelseminarium som handlade om socionomers roll / vad de gör för skillnad inom psykiatrin och en tjugo sidors rapport kändes plötsligt inte så farligt. Det är så många delar som jag själv känner att jag kan relatera till, som jag känner igen från vad jag stött på i psykiatrin och kan förknippa med hur det är alternativt bör vara. Sånt är trots allt kul och får det ändå att kännas än mer rätt att jag valt den här utbildningen (trots en viss oro för att orka med 3,5 år studier efter en nyss avklarad kandidat). 
 
 

Kommentera här: